|
אבולוציה תשע"ה
|
|
|
|
||||||||
|
המחלקה למדעי החיים קורס 205-1-3171
|
|
|
|||||||||
|
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב |
|
|
|||||||||
|
פרופ' אריאל נובופלנסקי המחלקה לאקולוגיה מדברית ע"ש מטרני המכונים לחקר המדבר |
anovopla [at] bgu dot ac dot il טל' 08-6596820 שעות קבלה:לאחר ההרצאה |
|
|||||||||
|
עדכון אחרון: 14 בינואר 2015 חשוב! refresh (F5) לקבלת הגרסה המעודכנת ביותר של האתר
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
חדשות אחרונות
- - הועלו עדכונים למצגת 10 (אבולוציה של האדם) ולמצגת 12 (הכחדות) הכוללים מיקומים וזמנים של קטעי הווידאו.
- - קטעי הווידאו בתרגילים לקוחים מהסדרה המומלצת הבאה: סדרת evolution, PBS
- - הרצאה בנושא האבולוציה של הראש האנושי מאת דניאל פרידמן, מתוך סדרת ההרצאות באבולוציה במוזיאון הטבע של הרוורד.
- - באותה סדרת הרצאות- זוכה פרס הנובל ג'ק שוסטק (אונ' הרווארד) מרצה בנושא מוצא החיים התאיים (2012). באתר מוצגות הרצות הסדרה, החל בשנת 2009.
__________________________________________________________________________________________________________
מטרת הקורס
מטרת הקורס לבסס יסודות של חשיבה והבנה אבולוציוניים אצל תלמידי ביולוגיה. במהלך הקורס התלמידים ילמדו עקרונות מרכזיים באבולוציה תוך שימוש בדוגמאות ממחקרים קלאסיים וחדשים. הקורס יכלול תרגילים שבועיים בהם ידונו נושאים הנלמדים במהלך ההרצאות ושאלות נוספות.
הנושאים העיקריים בהם יעסוק הקורס:
1. הקדמה: הדגמת החשיבות וההתפתחות תורת האבולוציה על הקשריה השונים.
2. המנגנונים והכוחות האבולוציוניים: הסינתזה המודרנית וגנטיקה של אוכלוסיות; השונות הגנטית; הברירה הטבעית; הגירה; סחיפה גנטית אקראית וכוחות אבולוציוניים אחרים.
3. ההיסטוריה של החיים: תהליכים המביאים להיווצרות חידושים אבולוציוניים, מינים חדשים, כולל ניתוח והבנה של תסריטים אבולוציוניים.
- הרצאה: יום א', 10:00-12:00, (רוב) ההרצאות תתקיימנה בחדר 2 בבניין 35 מלבד ההרצאה ב- 5 בינואר שתתקיים בחדר 307 בבניין 32.
|
קבוצה |
יום |
שעה |
כיתה |
מדריכ/ה |
|
11 |
ב' |
08-10 |
בנ' 34, כיתה 109 |
|
|
12 |
ב' |
12-14 |
בנ' 28, כיתה 107 |
|
|
13 |
ב' |
17-19 |
בנ' 28, כיתה 107 |
|
|
14 |
ד' |
08-10 |
בנ' 32, כיתה 309 |
|
|
15 |
ד' |
10-12 |
בנ' 28, כיתה 105 |
התרגילים יתנהלו בכיתות הלימוד המצוינות או, לפי הודעה מוקדמת, בחדר המחשבים של המחלקה למדעי החיים.
לוח זמנים להרצאות, פרקי קריאה ומטלות
|
הרצאה |
תאריך הרצאה |
נושא |
קריאה 2nd Edition |
קריאה 3rd Edition |
מטלות |
הגשות / הערות |
1 |
26 באוקטובר |
מהי אבולוציה? |
3-19 |
3-30 |
ללימוד עצמי, לא להגשה |
המטלות ו- Darwin game מיועדות ללימוד עצמי- לא להגשה
|
|
2 |
2 בנובמבר |
עדויות לאבולוציה |
21-45 |
35-65 |
|
||
3 |
9 בנובמבר |
ברירה טבעית |
47-71 |
69-104 |
ללימוד עצמי, לא להגשה |
הגשת דו"ח 'הרצאת TED' (עד ה- 23 בנובמבר 2014) |
|
4 |
16 בנובמבר |
השונות הגנטית, אבולוציה של סקס וברירה מינית |
75-105 213-224, 289-329 |
109-139 274-285 373-415 |
הגשת מטלה תקנה ציון מגן על 10% מציון הקורס |
||
5 |
23 בנובמבר |
גנטיקה של אוכלוסיות I: סלקציה ומוטציה |
109-152 |
141-191 |
|||
6 |
30 בנובמבר |
גנטיקה של אוכלוסיות II: סחיפה גנטית, הגירה ורבייה לא אקראית |
155-193 |
195-250 |
הגשת מטלה תקנה ציון מגן על 10% מציון הקורס |
||
7 |
7 בדצמבר |
בוחן ביניים תכונות כמותיות |
549-584
|
727-766 |
|||
8 |
14 בדצמבר |
ספציאציה |
403-437 |
583-613 |
|||
** |
21 בדצמבר חנוכה |
אין שיעור
|
|
|
הגשת דו"ח'גנטיקה של אוכלוסיות' (עד 11 בינואר, 2015) |
||
9 |
28 בדצמבר |
ספציאציה, המשך |
|
|
|||
10 |
4 בינואר |
פילוגנזה |
437-462 |
550-581 |
|||
11 |
11 בינואר |
הקמבריום ואילך |
507-544 |
663-700 |
הגשת מטלה תקנה ציון מגן על 10% מציון הקורס |
הגשת דו"ח 'פילוגנזה' (עד 1 בפברואר 2015) |
|
12 |
18 בינואר |
התפתחות ואבולוציה |
587-608 |
701-724 |
בוחן ביניים (על חומר ההרצאות והתרגילים 1-5)
7 בדצמבר, 08:00-09:30, לפני ההרצאה, מקום הבוחן יפורסם בהמשך.
משך הבחינה: שעה וחצי.
חומר פתוח אך ללא מחשבים, על הרצאות ותרגילים 1-5.
מבחן סופי
מועד א': 13 בפברואר, 2015, 09:00-12:00
מועד ב': 6 במרץ, 2015, 09:00-12:00
משך הבחינה: 3 שעות.
כל המבחנים חומר פתוח אך ללא מחשבים (מלבד בעלי אישורים מיוחדים).
מדריכים והגשת מטלות
|
|
|
|
שעות קבלה (בתיאום מראש) |
טלפון |
|
|
|
סתיו עמנואל |
יום ב' 10:00-12:00 |
08-6472113 |
|
|
|
יהונתן שמלא |
יום ב' 13:00-15:00 |
054-7581172 |
|
|
|
חן דורון |
יום ג' 10:00-12:00 |
054-7467661 |
|
|
|
הגשת מטלות |
|
ספר הקורס
מילוני מונחים: מלבד glossary בסוף ספר הקורס ניתן לברר משמעות מושגים שונים באתרים הבאים:
Glossary מוזיאון המאובנים מילוני מונחים שונים
דו"חות 0 עד 30% (מגן ורשות, ראו הסבר)
הערכת מדריך 0 עד 5%
בוחן ביניים 0 או 15% (מגן).
מבחן סופי 50% - 80% (חובה)
· חומרי הלימוד של התרגילים והמטלות מהווים חלקים בלתי נפרדים מחומר הקורס אולם הגשת הדו"חות על המטלות היא רשות.
· ציוני הדו"חות ישוקללו בציון הקורס רק אם יוגשו במועדם.
· אי הגשת אלו מהדו"חות תביא להגדלה יחסית של משקל המבחן הסופי בציון הקורס.
· ציון כל אחת מהמטלות יהווה מגן (לפי משקלו היחסי) לציון הקורס. לפיכך, ציוני המטלות לא יכולים להוריד את ציון הקורס.
· ציון הערכת המדריך ישפיע על ציון הקורס רק במקרים מיוחדים של הצטיינות או בעייתיות. במקרים רגילים, ציון זה יהיה ניטראלי ולא ישפיע על הממוצע המשוקלל של מרכיבי הציון האחרים של הקורס.
לפיכך, משקל הדו"חות ינוע בין 0 לבין- 30% מציון הקורס ומשקל המבחן הסופי ינוע, בהתאם, בין 65% לבין- 95% מציון הקורס.
· בכדי לקבל את נקודות הזיכוי של הקורס יש לקבל במבחן הסופי ציון מינימאלי של 56. ציון נמוך יותר במבחן הסופי ימנע את שקלול מרכיבי הציון האחרים ויחשב כציון הקורס הסופי.
אודות המרצה
· הרצאה פופולרית המדגימה את תחומי המחקר
קורסים נוספים:
· היבטים אקולוגיים ואבולוציוניים של גמישות פנוטיפית
· במהלך הקורס תוכלו לבצע מגוון של מטלות עליהם תוכלו להגיש דו"חות. הגשת הדו"חות היא בזוגות בלבד. שינוי זוגות יעשה באישור בלעדי של המדריכים. יש להגיש את הדו"חות בזמנים הנקובים- לא יתקבלו דו"חות באיחור. הגשת הדו"חות תהיה אלקטרונית בלבד, בקבצי word.
· השתתפות בבוחן הביניים ובמבחן הסופי.
כיצד להצליח בקורס?
הצלחה והנאה מרביים בקורס יכולים להיות מבוססים על ההמלצות הבאות:
· דרך הלימוד: התפקיד העיקרי של ההרצאה והתרגיל הוא לגרות אתכם ללמוד משהו על אבולוציה.
o לימוד אמיתי יכול להיעשות רק באופן אישי ואינטימי ביניכם לבין עצמכם וחבריכם.
o החומר רב למדי ודורש מ”תלמיד אופייני” השקעה של 5-8 שעות בשבוע, בממוצע.
· מקורות: הקורס מבוסס באופן הדוק למדי על הספר שהינו מעניין, ברור וכתוב בשפה מובנת במיוחד.
o מומלץ לרכוש את ספר הקורס- הוא ישמש אתכם בעתיד גם אם אינכם מרחיבים לימודים בנושאים אבולוציוניים מובהקים.
o אתר האינטרנט של הספר עשיר ומכיל חומר עזר רב וקישורים למקורות בנושאים הנלמדים.
o עברו על השאלות המנחות המצורפות לכל פרק ועל שאלות הסיכום בסופו של כל פרק בספר.
o רצוי לקרוא את הפרקים הרלוונטיים לחומר הנלמד לקראת השיעורים והתרגילים. אל תדחו הקריאה לסוף הקורס או לבחינה.
o החומר רב ומעניין- מעקב שוטף יבטיח הנאה ויקטין לחצים בסוף הקורס.
· הרצאות ותרגילים: בזמן ההרצאות והתרגילים, השקיעו את תשומת הלב ברעיונות הנלמדים.
o כל השקופיות תהיינה זמינות באתר זה בסמוך למועד ההרצאות והתרגילים. למרות שסיכומים בכיתה יכולים לעזור להבנה ולריכוז, לא כדאי להשקיע בהעתקת החומר מהמסך.
o חשוב! המצגות אינן סיכומים של ההרצות. הן ה"פתקאות" והעזרים שלי לשמירת רצף ההרצאה והבהרת חלק מהנושאים. מניסיון- המצגות יכולות לעזור, אך לא להחליף את כל חומר הלימוד של הקורס. לפיכך, לימוד המבוסס רק על חומר המצגות יכול להיות מתסכל.
o במקרים רבים, הראות בחלקים שונים של אולם ההרצאות מוגבלת וציוד ההקרנה מוגבל באיכותו. מומלץ להגיע להרצאות עם העתקי השקופיות אותם ניתן להוריד מאתר זה בסמוך למועד ההרצאות ולשבת בעמדת תצפית נוחה מול המסך.
o שימו לב!- לעיתים, מצגות עשויות להשתנות בסמוך למועד ההרצאות גם במקרים בהם הן כבר נמצאות באתר. כמובן שעדכוני המצגות יפורסמו גם הם.
· בירורים ושאלות: בררו עם המדריכים שאלות שעולות במהלך התרגילים והלימוד האישי שלכם.
o במקרים בהם אין למדריכים זמן להתייחס לשאלותיכם במהלך התרגילים, הם יעשו זאת בתיאום עמכם בזמן קרוב אחר (שימו לב לשעות הקבלה של המדריכים).
· השתתפות אקטיבית: השתתפו בדיונים המתפתחים בתרגילים!
o רמת השתתפותכם תקבע במידה רבה את איכות הלימוד בתרגילים ויכולה אף להשפיע על הערכת המדריך.
o לצערנו, גודל הכיתה וקוצר הזמן לא מאפשרים לשלב בהרצאות דיונים רבים בהשתתפות אקטיבית של תלמידים (וחבל מאוד שכך!!) אבל-
o לגבי נושאים לא מובנים אליהם לא יהיה זמן להתייחס בעת ההרצאות ניתן לשלוח אלי שאלות בדוא"ל- כל שאלה תקבל התייחסות. תשובות לשאלות חשובות ועקרוניות ורעיונות נוספים שלכם יפורסמו באתר, ללא ציון זהות השואלים/מגיבים.
· מטלות: למרות שאין חובת הגשה של דו"חות על המטלות, מומלץ מאוד להגישם!
o חומר המטלות בלתי נפרד מחומר הקורס עליו תבחנו במבחן הסופי.
o עבודה שוטפת על המטלות משפרת את הבנת החומר הנלמד וציוני הדו"חות מביאים, בהסתברות גבוהה מאוד, לשיפור הציון הסופי של הקורס.
o המדריכים יחזירו דו"חות בדוקים עם הערות בקשר לטיב העבודה. ניתן לברר נושאים הקשורים לבדיקת הדו"חות אך אין להתמקח על ציונים.
o ציוני הדו"חות והערכות הניתנים ע"י מדריכים שונים משוקללים בסוף הקורס.
· J שימרו על ראש פתוח! הקורס עשיר ברעיונות תיאורטיים עקרוניים החוצים גבולות דיסציפלינאריים וברוב המקרים הם חשובים בהרבה מהעובדות הנלמדות.
o חלק מהחומר מתייחס לנושאים בהם עסקתם בקורסים קודמים אולם מכיוונים שונים מאלה שרובכם מכירים. מניסיון: סטודנטים שפתוחים לכיוונים חדשים אלה מתעניינים ונהנים יותר מהקורס מאלה שמניחים כי הם כבר שמעו ויודעים הכול מקודם...
· מבחנים: למרות ששאלות המבחן ממש לא מנסות להכשיל או להתחכם, תשובות נאותות דורשות הבנה של החומר ולא "שליפת עובדות".
o אתם לא נבחנים על זיכרון מחודד של עובדות ספציפיות ולכן המבחנים יתנהלו עם חומר פתוח.
o בדיקת המבחנים נעשית באופן קשוב, פרטני, סלחני ומתוך התייחסות לאינטרפרטציות אפשריות שונות של השאלות.
o בכדי למנוע ויכוחים על ציונים ולפנים משורת הדין- ציון הבחינה כולל מספר נקודות נוספות (לא "פקטור") מעל הציון המגיע.
o זכרו- לפי כללי האוניברסיטה, ערעורים על ציונים מותרים בהחלט אך ערעורים שימצאו לא מוצדקים יביאו ל- א) מחיקת הנקודות העודפות שניתנו בבדיקה הראשונית; ב) בדיקה מחודשת וקפדנית של כל שאלון הבחינה.
· צרכים מיוחדים: סטודנטים עם צרכים מיוחדים (קשיי שפה, קשיי לימוד וכו') מוזמנים ליצור קשר עם המדריכים לקבלת התייחסות ועזרה מיד עם תחילת הקורס.
אתיקה
בעצם ההרשמה לקורס, הנכם מתחייבים לנהוג ביושר ועפ"י הקוד האתי של אב"ג ובכללם הכללים הבאים:
· אין להעתיק עבודות, דו"חות או כל חומר מקורי אחר ממקורות חיצוניים או מתלמידים אחרים.
· האחריות על העתקה מוטלת הן על המעתיקים והן על בעלי החומר המועתק.
· הכללת קטעים או רעיונות שנמצאו בפרסומים שונים (בכתב או אלקטרונית) חייבים באזכור מדויק של המקורות. במקרים בהם נדרשת העתקת קטעים כלשונם, הם יופיעו במירכאות ותוך ציון מדויק ומלא של המקורות, כולל שנה ומספרי עמודים, כנהוג בפרסומים מדעיים.
· שיתוף פעולה בין תלמידים יכול להתקיים אך ורק בתאום וברשות המדריכים ורק לצורך הגשת עבודה משותפת לאותו מדריך.
· עברייני אתיקה יטופלו עפ"י נהלי אוניברסיטת בן-גוריון.
מצגות ההרצאות
אם יבוצעו שינויים במצגות, ייצא על כך פרסום מתאים
|
הרצאה |
PPT |
|
|
|
הרצאה 1: מהות האבולוציה |
|||
|
הרצאה 2: עדויות לקיום האבולוציה |
|||
|
הרצאה 3: ברירה טבעית |
|
||
|
הרצאה 4: מוטציה ושונות גנטית |
|
||
|
הרצאה 5: גנטיקה של אוכלוסיות 1 – סלקציה ומוטציה |
|
||
|
הרצאה 6: גנטיקה של אוכלוסיות 2- הגירה, סחיפה ועוד |
|
||
|
הרצאה 7: גנטיקה כמותית |
|
||
|
הרצאות 8-9: ספציאציה |
|
||
|
הרצאה 10: פילוגנזה |
|
||
|
הרצאה 11: הקמבריום ואילך |
|
||
|
הרצאה 12: אבולוציה והתפתחות (html) |
|
תרגילים ומעבדות
- מצגות מעודכנות מתפרסמות לפי התקדמות הקורס.
- דפי התרגיל כוללים את פירוט המטלות. דפים אלה יעודכנו במהלך הקורס.
שבוע |
תאריך (שבוע מתחיל ב-) |
דף תרגיל |
מצגת מוקדמת |
מצגת מסכמת |
קריאה נוספת |
|
|||||
1 |
26/10 |
|
|||
2 |
2/11 |
|
|||
3 |
9/11 |
||||
4 |
16/11 |
||||
5 |
23/11 |
|
|||
6 |
30/11 |
||||
7 |
7/12 |
|
|||
8 |
14/12 |
|
|||
9 |
21/12 |
|
|||
10 |
28/12 |
|
|||
11 |
4/1 |
אין מצגות לסימולציות פילוגנזה |
|
||
12 |
11/1 |
|
|||
13 |
18/1 |
|
|
קישורים שונים (אנא דווחו על תקלות בקישורים)
ברשת קיימים אלפי אתרים מרתקים בנושאים הקשורים לאבולוציה. להלן קישורים, לאו דווקא מייצגים, לאתרים מועילים או מעניינים במיוחד. אשמח להוסיף קישורים לפי המלצותיכם.
חיבוריו של דארווין ברשת, כולל את "מוצא המינים", "מסעי הביגל", "מוצא האדם" ועוד
The Origin of Species- לקריאה נוחה ברשת או להורדה כ- PDF
המוזיאון הפליאונטולוגי של אונ' ברקלי, כולל סקירות לגבי התפתחות הרעיון האבולוציוני והרקע האבולוציוני של קבוצות טקסונומיות רבות
פרוייקט "עץ החיים": מקור עצום בנושאי סיסטמטיקה, פליאונטולוגיה וכו' של קבוצות טקסונומיות רבות
חשוב!! חיפוש חומר במאגר Biosis
'סדנת האבולוציה' הפקה של רשות השידור האמריקנית (PBS) – הסדרה ממנה נלקחו קטעי הווידאו עליהם אתם עובדים בתרגילים
יום דארווין: פעילויות חינוכיות בנושא אבולוציה
אוסף קישורים גדול בנושאים אבולוציוניים
קראו את התקציר הבא!! קבוצה של חוקרים ישראלים מצאו פתרון עקרוני לבעיות הנובעות מביטוי של
מוטציית STOP (ראו הרצאה 4) כגון ציסטיק פיברוסיס ומחלות קשות אחרות.
MHC והעדפת בני זוג באדם. חוש הריח האנושי עדיין חי קיים ו...בעל משמעות אבולוציונית!
אומנות אנשי המערות מלפני 30,000 שנה
נקודות למחשבה בנושא eugenics ומדע מתקדם.
התגלתה צורת מעבר חדשה הקשורה למעבר לחיים מחוץ למים!
למתקשים בקריאה..: תכנית רדיו (NPR) בקשר להשפעה המכריעה של החימום הגלובלי על הכחדות מינים
הרצאה קצרה בקשר לקצבי מוטציה ב- HIV ואיסטרטגיות מעניינות לשליטה בוירולנטיות שלו.
הרצאה פופולרית מאת הפילוסוף Denis Dutton, על האבולוציה של בחירת בני זוג וברירה מינית בבני אדם
כימריזם בבני אדם. איכות וידאו ירודה אבל מאוד מעניין! לא רק מוזר אלא גם מצביע על הצורך בזהירות יתר בקביעות מדעיות וכמובן מעורר שאלות אבולוציוניות מעניינות!
מחקר שמדגים קצבי מוטציות גבוהים יותר באבות מאשר באימהות ואת ההשלכות של ממצא זה
סדרת evolution, PBS, 7 פרקים. מומלץ ביותר!
סדרת הרצאות מומלצת ביותר! הראשונה של זוכה פרס הנובל ג'ק שוסטק (אונ' הרווארד) בנושא מוצא החיים התאיים (2012). באתר מוצגות הרצות הסדרה, מ- 2009 ואילך.
האבולוציה של הראש האנושי מאת דניאל פרידמן, מתוך סדרת ההרצאות באבולוציה במוזיאון הטבע של הרוורד.